.چیلر دستگاهی است که با استفاده از یک سیال خنک کننده در سیکل تبرید یک سیال دیگر را برای مصارف صنعتی سردخانه صنعتی و تهویه مطبوع خنک می نماید
چیلر دستگاهی جهت ایجاد سرما بر اساس عمل تراکمی و جذبی یک مایع میباشد.سیستم سرمایشی چیلر به عنوان وسیع ترین نوع سیستم سرمایشی از نظر کاربرد شناخته میشود.
چیلر تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ
یکی از انواع چیلرهای تراکمی، چیلر سانتریفیوژ است که به دلیل نوع طراحی و کاربرد کمپرسور ها و نحوه سیکل تبرید متفاوتی که در قیاس با سایر چیلر ها دارد و دارای ضریب عملکرد(cop)و راندمان کاری بالاتری (ضریب عملکرد با ۸.۸) است. معمولا وقتی از کمپرسورهای سانتریفیوژ استفاده می شود که حجم بخار ورودی به کمپرسور خیلی زیاد باشد به عبارت دیگر کمپرسورهای گریز از مرکز از نوع ماشین های با ظرفیت بالا و از نظر ساختمان مشابه پمپ های سانتریفیوژ است بر اساس نیروی گریز از مرکز کار میکنند. از مهمترین مزایای این دسته از چیلر ها، تامین بارهای سرمایشی زیاد با استفاده از یک چیلر، ضریب عملکرد و راندمان بالا، سروصدای بسیار کم ،لرزش پایین، هزینه تعمیرات و نگهداری پایین به دلیل تکنولوژی بالا و عدم خرابی زودهنگام، اشغال فضای کمتر در ظرفیت های بالا در مقایسه با سایر انواع چیلر، قابلیت ارائه در دماهای کارکرد متفاوت، کنترل پذیری خطی و در نهایت مصرف انرژی پایین است.چیلر جذبی
چیلرجذبی نوعی از چیلر است که با استفاده از چرخه ی تبرید جذبی و استفاده از حرارت حاصل از شعله مستقیم ،آب گرم یا بخار ، عمل سرما سازی را انجام دهد. در چیلرهای جذبی بر خلاف چیلرهای تراکمی از جذب کننده و مولد حرارتی به جای کمپرسور استفاده میشود.مزایای چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی
چیلر تراکمی با توجه به نوع ماده مبرد و داشتن کمپرسور در ظرفیتهای برابر، از چیلر جذبی کم حجم ترند و جای کمتری اشغال میکنند. در واقع از لحاظ وزنی و حجمی چیلر تراکمی آب خنک نسبت به چیلر جذبی فضای کمتری در موتورخانه اشغال می کند و از لحاظ حجمی و وزنی در حدود ۱.۲ مشابه جذبی وزن و حجم دارند.
ضریب عملکرد (cop) بالاتر نسبت به چیلرجذبی مشابه.-مصرف انرژی اولیه کمتر-مصرف آب کمتر امکان استفاده بهینه از سیستم های جذبی خصوصاً در ظرفیت های زیاد در مناطق گرم و مرطوب وجود ندارد اما در همین مناطق میتوان از چیلرهای تراکمی استفاده نمود. اثرات به مراتب کمتر زیست محیطی نسبت به چیلر جذبی پیک زدایی مصرف برق در ساعات اوج بار(ساعات ۱۹ الی ۲۳) با استفاده از سامانه کنترل سرمایش تراکمی ظرفیت پایین تر برج های خنک کن و سیستم پمپاژ به برج ها.