پوشش عایق حرارتی قابل پاشش
- Live demo: http://
امروزه با توجه به کمبود منابع انرژي و افزايش قيمت حامله ای انرژی لزوم بهينه سازي مصرف انرژي بيشتر احساس ميشود. در میان راهکارهای ارائه شده در این زمینه، استفاده از عایقهای حرارتی برای ذخیرهسازی انرژی از اهمیت ویژهای برخوردار است. عایقها با حفظ دمای سیستم در حالت سرد یا گرم مانع از هدررفت انرژی به محیط و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و الکتریسیته میشوند. عایقهای حرارتی با عمکرد بالا علاوه بر مقاومت حرارتی بالا و رسانایی حرارتی کم از ویژگیهای دیگری نیز برخوردارند. مقاومت بالا در برابر خوردگی در کنار سهولت اعمال این پوشش نسبت به سایر عایقهای متداول در بازار از مزیتهای آن بشمار میرود. علاوه بر آن، این پوشش به دلیل آب پایه بودن از سلامت و ایمنی بالایی برخوردار است و از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری میکند. این محصول یک عایق حرارتی با عملکرد بالاست که به صورت پاششی و لایه لایه بر روی سطح گرم اعمال میگردد. تعداد لایه های اعمال این پوشش و فرمولاسیون آن بر اساس کاربرد، شرایط محیط مورد استفاده (صنعتی، شیمیایی و ساختمانی) و دمای سطح اعمال قابل تغییر است. این پوشش آب پایه و پایه پلیمری میباشد و برای عایقکاری سطوح داغ با حرارت متوسط طراحی شده است. این عایق دارای رسانایی حرارتی بسیار پایینی بوده و انتقال حرارت از سطح گرم به محیط بیرون را کاهش میدهد و در صورت اندازهگیری دما اختلاف دمای قابل توجهی قبل و بعد از اعمال پوشش در سطح مورد نظر مشاهده میگردد.
ویژگیها
- صرفه جویی در مصرف انرژی و در پی آن کاهش هزینههای عملیاتی واحد
- کاهش دمای سطوح داغ و افزایش ایمنی سطح در صورت تماس
- ضخامت پایین در دماهای پایین
- مقاوم به رطوبت و جلوگیری از پدیده خوردگی زیرعایق
- اعمال ساده و سریع
- مناسب برای تجهیزات با اشکال پیچیده
- چسبندگی مناسب به سطح زیرین
- غیرسمی و دوستدار محیط زیست
- قابل کاربرد در صنایع مختلف شامل صنعت ساختمان، فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع نیروگاهی، صنایع شیمیایی، نساجی، کاغذسازی و...
مشخصات:
خاکی |
رنگ |
ندارد |
بو |
خمیرمانند |
وضعیت ظاهری |
کمتر از g/liter 5/4 |
درصد جزء آلی فرار |
~g/cm37/0 |
چگالی- ASTM D1475 |
~60% |
درصد وزنی جامد- ASTM D2369 |
~100% |
درصد حجمی جامد- ASTM D2697 |
رقیق نشود |
رقیق کننده |
در هرلایه تا ضخامت mm 5 |
(ضخامت فیلم خشک (هرلایه |
kg/m2 8/0 (به ازای 1 میلیمتر) |
میزان پوششدهی پوشش |
7 روز |
زمان پخت شدن کامل ASTM D1640 |
W/mK 065/0> |
ضریب هدایت حرارتی براساس استاندارد DIN 52612 |
حداقل 1000 ساعت |
مقاومت به محیط مه نمکی - ASTM B117:2011 |
موارد کاربرد
- ماشینهای رنگرزی
- خطوط پالایش شیمیایی و پتروشیمی
- خطوط انتقال مواد شیمیایی و لولههای بخار
1- سخت شدن این پوشش در دمای محیط در مدت زمان 24 ساعت انجام میگردد و در صورتی که در دماهای بالاتر اعمال پوشش انجام شود مدت زمان سخت شدن آن به حدود 2 ساعت نیز کاهش مییابد.
2- ویژگی اندازه گیری شده برای ترکیب عایق حرارتی شامل پرایمر، پوشش اصلی و نهایی می باشد.
انواع کمپرسور
- Live demo: http://
کُمپرِسور یا متراکمکننده (به انگلیسی: Compressor) یک دستگاه مکانیکی است که با کاهش حجم گازها، فشار آنها را افزایش میدهد. در برخی دستگاهها و ماشینآلات، کمپرسورها هوا را فشرده کرده و به قسمت احتراق میفرستند.
کنترل شارژر
- Live demo: http://
شارژکنترلر خورشیدی یکی از اجزای سیستم آفگرید (جدا از شبکه برق) خورشیدی است که همان طور که از نامش پیداست میزان شارژ و دشارژ باتری را کنترل میکند. این ابتداییترین کاری است که میتوان از این دستگاه انتظار داشت.
شارژ کنترلر خورشیدی بطور کلی دستگاهی جهت تنظیم ولتاژ و یا جریان خروجی از پنل های خورشیدی ،برای محافظت از باتری ها در مقابل شارژ بیش از اندازه است. نقش شارژ کنترلر خورشیدی در سیستم های خورشیدی جدا از شبکه بسیار حائز اهمیت می باشد.در صورتی که تنظیم بر نحوه شارژ باتری وجود نداشته باشد باتری ها بر اثر شارژ بیش از حد آسیب خواهند دید.
شارژ کنترلر یا تنظیم کننده شارژ، کنترل شارژ و یا تنظیم کننده باتری (به انگلیسی: charge controller)، جریان شارژ و دشارژ باتریها را کنترل میکند. شارژ کنترلر، باتری را در مقابل شارژ اضافی یا افزایش ولتاژ که عمر آن را کم کرده و ممکن است باعث خطراتی نیز شود، محافظت میکند. همچنین از تخلیه کامل باتری جلوگیری کرده و سرعت دشارژ باتری را متناسب با نوع باتری و به منظور حفاظت از آن، محدود میکند. (دشارژ کردن سریع باتری موجب کاهش عمر آن میشود) شارژ کنترلر هم به صورت مستقل و هم به صورت مجتمع شده داخل شارژر باتری وجود دارد.
مراحل شارژ کنترلرها :
۱. مرحله BULK ( شارژ حداکثری) :
در این مرحله ولتاژ تا حد ولتاژ BULK (معمولاً بین ۱۴٫۲ تا ۱۴٫۶ ولت ) زیاد می شود و بیشترین جریان برای شارژ باتری ها کشیده می شود اما جریان در این مرحله ثابت است و تا ولتاژ باطری ها به ۸۰ الی ۹۰ درصد ولتاژ شارژ کامل برسد ادامه دارد . زمان این مرحله تقریبا نیمی از زمان شارژ باتری می باشد و بیشترین شارژ باتری در این مرحله اتفاق می افتد.
۲.مرحله ABSORPTION (شارژ کامل) :
در این مرحله ولتاژ شارژ در حد همان ولتاژ BULK باقی می ماند برای یک زمان معین ( معمولاً یک یا دو ساعت ) تا هنگامی که جریان به کمترین حد خود برسد یعنی باتری به اشباع برسد. انتقال از مرحله BULK به مرحله ABSORPTION به ارامی صورت می گیرد بدلیل اینکه ولتاژ دو مرحله تقریباً با یکدیگر برابر است.
۳.مرحله FLOAT ( شناوری) :
زمانی که مرحله ABSORPTION تمام شد ( معمولاً جریان شارژ به ۳ درصد جریان نامی برسد ) ولتاژ تا حد ولتاژ مرحله FLOAT ( معمولاً ۱۳٫۲ تا ۱۳٫۶ ولت) کاهش پیدا می کند. و باتری ها یک جریان خود نگه دار یا جریانی که از تخلیه باتری جلوگیری می کند از سیستم دریافت می کنند.
شارژ کنترلر مستقل
شارژ کنترلرهای مستقل به صورت یک دستگاه مجزا به همراه تجهیزات برق خورشیدی و برق بادی عرضه میشود. یک شارژ کنترلر سری یا تنظیم کننده سری، از جاری شدن جریان به باتری پس از شارژ کامل آنها جلوگیری میکند. یک شارژ کنترلر شنت یا شارژ کنترلر موازی، ولتاژ اضافی را پس از پر شدن باتریها به یک بار موازی مانند یک هیتر برقی وصل میکند. شارژ کنترلرهای ساده، شارژ کردن باتری را پس از یک مقدار ولتاژ تعیین شده متوقف میکنند و پس از افت ولتاژ باتری از آن مقدار دوباره آن را شارژ میکنند. روشهای مدولاسیون پهنای پالس و ردیابی نقطه حداکثر توان، از روشهای پیچیده الکترونیکی هستند که نحوه شارژ باتری را متناسب با سطح ولتاژ باتری تنظیم میکنند تا از حداکثر ظرفیت باتری استفاده شود. یک شارژ کنترلر مجهز به MPPT، مهندسان را از تطبیق ولتاژ پنلهای خورشیدی با ولتاژ باتری بینیاز میکند. به عنوان مثال یک پنل خورشیدی با ولتاژ ۱۵۰ ولت که به یک شارژ کنترلر مجهز به mppt وصل میشود، میتواند در شارژ کردن یک باتری ۲۴ یا ۴۸ ولتی بکار رود. با سری کردن پنلها، ولتاژ افزایش یافته و جریان ثابت میماند در نتیجه سیم نازکتر استفاده میشود بنابراین مقدار صرفه جویی در هزینه سیم، بیشتر از هزینه شارژ کنترلر خواهد بود. بعضی از شارژ کنترلرها، دمای باتریها را برای جلوگیری از گرم شدن آنها اندازه میگیرند همچنین اطلاعات اندازهگیری شده را از طریق مودم به نقاط دور دست ارسال میکنند.
انتخاب نوع شارژ کنترلر با توجه به تعداد پنل ها و توان بارها :
اگر در یک سیستم تعداد پنل ها بیش از توانی که بارها نیاز دارند باشد، باتری ها تقریباً همیشه در حالت شارژ کامل قرار دارند پس بهتر است از شارژ کنترلر PWM استفاده کرد بدون نیاز به زیاد کردن هزینه ها برای خرید شارژ کنترلر MPPT ولی در کل در سیستم های کوچک استفاده از شارژ کنترلر PWM اقتصادی تر است.
اثر لبه ی ابر (Edge of Cloud Effect (ECE :
زمانی که سایه ابرها در حال افتادن بر روی پنل است یا زمانی که این سایه ابر در حال خارج شدن از روی پنل خورشیدی است اگر دقت کنیم درست در مرز بین سایه و نور خورشید میزان نور شدیدتر است که این بخاطر پدیده شکست نور می باشد. در نتیجه میزان ولتاژ تولید شده در پنل برای زمان محدودی زیادتر از حد نرمال می شود پس ما باید این اضافه ولتاژ را در طراحی شارژ کنترلر در نظر بگیریم . معولاً میزان آمپر شارژ کنترلر را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد زیادتر از میزان مورد نیاز در نظر می گیرند تا اثر این پدیده را جبران کنند.
نکته: در هنگام نصب برای جلوگیری از صدمات احتمالی به سیستم اولین اتصال باید شارژ کنترلر به باتری ها باشد و سپس شارژ کنترلر به پنل خورشیدی و در هنگام قطع اخرین اتصالی که قطع می کنیم باید شارژ کنترلر و باتری باشد.
ژنراتور برق و انواع آن
- Live demo: http://
ژنراتور برق دستگاهی است که نیروی الکتریسیته و برق تولید کرده و از قطع فعالیت های روزانه یا اختلال در ملیات کاری پیشگیری می کند. ژنراتورها به شکل های فیزیکی و الکتریکی برای کاربردهای مختلف در دسترس می باشند.
دیزل ژنراتور چیست؟
- Live demo: http://
دیزل ژنراتور یا مولد دیزل (انگلیسی: Diesel generator) به ترکیبی از موتور دیزل ژنراتور، ژنراتور و انواع متعلقات فرعی از قبیل شاسی، تانک سوخت، اطاقک پوشاننده جهت محافظت و کاهش صدا، سیستمهای کنترل و حفاظت، قطعکنندههای اضطراری مدار، سیستم پیش گرم کن روغن و آب موتور، هیترهای ضد رطوبت، سیستم استارت اتومات و غیره که به منظور تولید برق استفاده میشود، میگویند.
مجموعه دیزل ژنراتور
رنج کوچک موتور ژنراتورها میتوانند از ۱ تا ۲۰ کیلوولت آمپر (KVA) برای منازل، فروشگاهها، ادارات کوچک و تا (۳۳۰۰KVA/3.3MVA) قابل استفاده برای مجتمعهای اداری بزرگ و کارخانهها برق تولید کنند. ژنراتورها در توانهای مختلف را میتوان درون یک اطاقک ایزوله قابل حمل قرار داد. این اتاقک که نقش اصلی آن کاهش صدای ژنراتور است را در اصطلاح «کانوپی سایلنت یا کانتینر سایلنت » گویند. معمولاً تا رنج توان ۷۰۰ کاوآ را با استفاده از کنوپی و برای بزرگتر از آن با کانتینر پوشش میدهند.
برای دسترسی به توانهای بالاتر از طریق موازی سازی دیزل ژنراتورها استفاده میکنند (برای مثال: برای دستیابی به توان 10MVA میتوان از موازی سازی ۵ دستگاه 2MVA استفاده نمود ) . بدین منظور میتوان از چندین دستگاه ژنراتور استفاده کرد. ژنراتورها در سایزهای بزرگتر از ۵ مگا ولت آمپر معمولاً به صورت مجزا به محل نصب حمل شده و در آنجا مونتاژ و تجهیزات فرعی به آنها اضافه میشود. کشتیها و بسیاری از وسائل نقلیه بزرگ زمینی مانند قطارها نیز از دیزل ژنراتور نه فقط برای تأمین برق روشنایی بلکه برای تأمین نیروی محرکه مورد نیاز خود استفاده میکنند. به وسیله نیروی محرکه برقی میتوان حرکت یکنواخت و قدرتمندتری علاوه بر استفاده مناسب تر از فضا داشت. محرکههای برقی قبل از جنگ جهانی اول در کشتیها مورد استفاده قرار گرفتند و در طول جنگ جهانی دوم به تکامل رسیدند. دستگاههای تولید برق بر اساس ظرفیت تولید نرمال تا ماکزیمم و بر اساس قدرت تولیدی و به کیلووات طبقهبندی و نامگذاری شده و با توجه به نوع مصرف آن برای تولید برق مستمر یا اضطراری انتخاب میشوند.
دیزل ژنراتور
ترکیبی از موتور دیزل و یک ژنراتور الکتریکی (غالباً آلترناتور) است که برای تبدیل انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد. مجموعه دیزل ژنراتورها در مکانهایی بدون اتصال به شبکه توان، مانند مواقعی که نیاز ضروری به فراهم کردن توان و انرژی است و نیز زمانهایی که شبکه وجود ندارد، مورد استفاده قرار میگیرند زمانی که شبکه قطع میشود، درست به خوبی کاربردهای پیچیدهتر مانند اوج برش، پشتیبانی شبکه و ارسال به شبکههای توان، انرژی فراهم میشود. در نظر گرفتن سایز دیزل ژنراتور برای جلوگیری از کم شدن بار یا کمبود توان ضروری است و این عمل به وسیلهٔ الکترونیک مدرن به ویژه بارهای غیرخطی دشوار شدهاست. سایزینگ صحیح دیزل ژنراتور تخصص کافی و تجربه فراوانی را لازم دارد تا بر اساس آن سایز دستگاه بهینه انتخاب گردد . معمولاً برای این موضوع از ترم افزارهای سایزینگ استفاده میشوند.
اندازه ژنراتور
مجموعه مولد بر اساس بار الکتریکی که برای آنها درعرضه در نظر گرفته شده، تمام ویژگیهای بارهای الکتریکی (kWe, KVA, VAR و محتواهای هارمونیک شامل جریانهای شروعی (عموماً از موتور) و بارهای غیر خطی را شامل میشود. وظیفه مورد انتظار بهطور مثال امور اورژانسی، تواندهی پیوسته یا اولیه (پرایم)، به خوبی شرایط محیطی مانند ارتفاع، دما و تنظیم مقررات گازهای گلخانهای باید مد نظر قرار گیرد. بسیاری از تولیدکنندگان ژنراتورهای بزرگتر، مجموعهای از نرمافزار را ارائه خواهند داد که محاسبههای اندازه پیچیده را به سادگی با خواندن شرایط سایت و ویژگیهای بار الکتریکی متصل انجام خواهند داد.
ایستگاههای توان – حالت «جزیره» الکتریکی(Iland)
یک یا چند دیزل ژنراتوری که بدون اتصال به شبکه برق عمل میکند در اصطلاح در وضعیت جزیره عمل میکنند که ویژگیهای چند ژنراتور موازی که مزایای استفاده از افزونگی و بهرهوری بهتر در بارهای جزئی را دارند، فراهم میکند. این پلنت، ژنراتور را به صورت آنلاین قرار میدهد و غیرفعال کردن بستگی به سیستم و زمان معین دارد. یک نیروگاه جزیرهای در نظر گرفته شده برای منبع توان اصلی، یک اجتماع مجزا ("توان اصلی") غالباً دارای حداقل سه ژنراتور دیزل خواهد بود، که از هر دوی آنها انتظار میرود که بتوانند بار مورد نیاز را حمل کنند. گروهها تا ۲۰ غیرمعمول نیست. ژنراتورها میتوانند از طریق پردازش همزمان به صورت الکتریکی بهم متصل شوند. این همزمانی شامل جور کردن ولتاژ، فرکانس و فاز قبل از اتصال ژنراتور به سیستم است. از دست رفتن همزمانی پیش از اتصال میتواند باعث یک اتصال کوتاه جریان بالا یا ساییدگی و پاره گی در ژنراتور یا تابلواش شود. فرایند همزمانسازی میتواند به صورت خودکار به وسیلهٔ یک ماژول سنکرون ساز خودکار انجام گیرد. همزمان ساز خودکار ولتاژ، فرکانس و پارامترهای فاز و ولتاژهای باسبار زمانیکه سرعت توسط موتور فرماندار یا ECM (ماژول موتور کنترل) تنظیم میشود را از ژنراتور میخواند. بار میتواند بین ژنراتورهای در حال فعالیت موازی از طریق تقسیم بار سهیم شود. تقسیم بار میتواند با استفاده از کنترل افت سرعت به وسیلهٔ فرکانس در ژنراتور کنترل شود، در حالی که بهطور مداوم کنترل سوخت موتور برای تغییر بار تنظیم میشود و از منابع قدرت باقی ماندهاست. یک دیزل ژنراتور بار بیشتری میگیرد هنگامی که سوخت تأمینی برای احتراق در سیستم افزایش مییابد و بار رها خواهد شد اگر سوخت تأمینی کاهش یابد. علاوه بر وظایف شناخته شده مانند تأمین توان پس از قطع شبکه، دیزل ژنراتورها بهطور معمول شبکههای قدرت اصلی در سراسر جهان را به دو راه مجزا پشتیبانی میکنند.
انواع مولدها
مولد اضطراری (Standby)
در حالت قطع برق شهری به صورت خودکار اقدام به تأمین برق مشترکین میکند. یک مدل از ژنراتور به صورت استندبای ژنراتور ممکن است لازم باشد تا فقط چند ساعت در ماه عمل کند اما مدلهای دیگری از ژنراتورهای پرایم هستند که باید به صورت پیوسته عمل کنند. زمانی که یک ژنراتور جایگزین راه میافتد، ممکن است با شرایطی بخصوص عمل کند مانند ۱۰٪ بار اضافه که در طی زمان فعالیت میتواند منظور شود. ژنراتوری با مدل یکسان میتواند مرتبه بالاتری را برای سرویس جایگزین راهاندازی کند که آن برای امور پیوستهاست. شرکتهای سازنده بر طبق توافق جهانی برای هر ژنراتور رتبهای قائل میشوند. این رتبهبندیهای استاندارد تعریف میشود تا اجازه انتخاب صحیح را بدهد و مقایسه خوبی بین سازندهها صورت گیرد تا از عملکرد نادرست ماشین جلوگیری کند و راهنمای طراحان باشد.
مولد پایه (Prime)
معمولاً در اماکنی که موقتاً به برق نیاز دارند به کار میآیند. مانند اردوگاهها، نمایشگاهها، اکتشاف معادن و کمپها. نباید در کاربردهای ساخت توان استفاده شود. خروجی موجود با بار متفاوت برای یک زمان نامحدود است. عموماً پیک تقاضای۱۰۰٪ رتبه اولیه ekW را با ۱۰٪ ظرفیت بار اضافی برای استفاده در موقعیتهای ضروری برای ماکزیمم یک ساعت در ۱۲ ساعت را داراست. ۱۰٪ ظرفیت اضافه بار برای زمان محدودی در دسترس است. (معادل با توان اولیه و مطابق با ISO۸۵۲۸و توان اضافی مطابق با ISO3046 AS2789, DIN6271, and BS5514) این رتبه برای تمامی مدلهای ژنراتور قابل استفاده نیست.
مولد دائم (Continuous)
برای امور نیروگاهی یا برق سراسری هستند. قابل کاربرد در فراهم کردن توان پیوسته برای یک بار ثابت تا رتبه کامل خروجی برای زمانهای نامحدود است. هیچ قابلیت جانشین شدن اضافه باری برای این رتبه در دسترس نیست. توزیع کنندههای مجاز شده مشارکتی برای رتبهبندی معادلند با توان پیوسته مطابق با ISO8528, ISO3046, AS2789, DIN6271, and BS5514 این رتبهبندی قابل اجرا بر روی تمامی ژنراتورها نیست. کاربردهای نوعی- این ژنراتور بار یکسان پیوسته را راهاندازی میکند یا به موازات توان مصرفی پیوسته و اصلی برای ماکزیمم سطح مجاز ۸۷۶۰ ساعت در سال واقع میشوند. همچنین ممکن است برای برش پیک / پشتیبانی شبکه حتی از طریق اعمال برای ۲۰۰ ساعت در سال اتفاق بیفتد.
مولد چند منظوره
توصیه میشود برای کاربردهای با رویکرد اقتصادی از این نوع مولدها استفاده نشود. مثلاً لزومی ندارد یک مولد دائم دارای تابلوی کنترل وصل خودکار در زمان قطع برق شهر باشد. به هر حال، معمولاً یک فرض معمول این است که اگر یک مولد در حالت اضطراری ۱۰۰۰ کیلووات باشد، در حالت پایه و دائم به ۸۵۰ و ۸۰۰ کیلووات اکتفا شود. معمولاً نحوه باردهی مولد در دفترچه مشخصات مولدها وجود دارد.
خرابیهای موتور
دیزل ژنراتور میتواند از مسائلی سوء مانند رسوبات داخلی (غالباً به رسوب در سوراخها و ستون باز میشود) و تجمع کربن آسیب ببیند.
به صورت ایدئال موتورهای دیزل باید در حداقل ۲۵ تا ۳۰٪ بار ماکزیمم بار خود راهاندازی شوند. دورههای کوتاه مدت بار کم در حال اجرا هستند و این اجازه را میدهد تا مجموعه با بار کامل یا نزدیک به بار کامل بر یک مبنای منظم آماده شود. رسوبات داخلی و تجمع کربن به این دلیل است که دورههای طولانی با بار کم مورد استفاده قرار گرفتهاست. راهاندازی یک موتور با بار کم سبب فشارهای استوانهای کم میشود و در نتیجه رینگ پیستون به صورت ضعیفی بسته میشود زیرا بستگی به فشار گاز نیرو در برابر فیلم روغن بر روی سوراخها برای شکلدهی مهر و موم دارد. فشار سیلندری کم سبب احتراق ضعیف، فشار کم حاصل از احتراق کم و دما میشود. احتراق ناقص سبب شکلگیری دوده و پس ماند سوخت نسوخته میشود که مسیر رینگهای پیستون را بسته و میچسباند و سبب کاهش شدید در کارایی مهر و موم کردن میشود و فشار کم ابتدایی را تشدید میکند. رسوبها زمانی ایجاد میشوند که گازهای گرم احتراقی به صورت ضعیفی میوزند و رینگ پیستون را مسدود میکنند و سبب نیاز به روغن کاری بر روی دیوارههای استوانهای به دلیل «سوخت ناگهانی» میشوند و دودههایی لعاب مانند ایجاد میکنند که سوراخ روان میشود.
کربن سخت از احتراق ضعیف شکل میگیرد و بسیار خراشنده و ساینده است، سپس سبب افزایش مصرف سوخت میشود (دود آبی)، انتظار میرود که انسداد پیستون و فشار حفظ شود. سپس سوخت محترق نشده از عقب رینگ پیستون نشت میکند و روغن کاری سرایت میکند. سوختن ناقص باعث میشود که تزریقکنندهها به وسیلهٔ دوده مسدود شوند و باعث وخامت بیشتر در احتراق و دودهای سیاه رنگ میشود. مشکلی که با شکلگیری اسیدها در روغن موتور افزایش یافتهاست، به وسیلهٔ آب غلیظ شده و احتراق به وسیلهٔ محصولاتی است که باید به صورت نرمال در دمای بالاتر جوش آیند. این ساخت اسیدی (جوهری) در روغن-کاری باعث کندی میشود اما بینهایت فرسایش مخرب برای سطح یاتاقان دارد. چرخه تنزل به این معناست که موتور بزودی بهطور تغییرناپذیری آسیب میبیند و ممکن است هرگز شروع بکار نکند و زمان طولانی تری قادر نخواهد بود که به تمام توان زمانی که نیازمند است، دست یابد. استفاده تحت بار زیر حد مجاز بهناچار نه تنها باعث دود سفید از سوخت نسوخته میشود بلکه با گذشت زمانهای بیشتر، با دود آبی روغن کاری سوخته نشتی از رینگهای پیستون قدیمی آسیب دیده همراه خواهد شد و دود سیاه نیز حاصل از خرابی تزریقکننده هاست. این آلودگی برای و مجاور بودنها مناسب نیست.
ایجاد رسوبات یا کربن اتفاق افتادهاست. این مسئله میتواند با سلب موتور و دوباره نفوذ کردن در سوراخهای سیلندر، لغو کردنها، تمیز کردن و دکک کردن اتاقکهای احتراق، نازلهای تزریقکننده سوخت و سوپاپها قابل درمان است. اگر در مراحل اولیه شناسایی شود، راهاندازی موتور در ماکزیمم بار خود برای افزایش فشار داخلی و دما اجازه میدهد که رینگهای پیستون به زحمت رسوب کنند و اجازه میدهد تا تجمع تدریجی کربن سوخته شود. به هرحال اگر این رسوبات پیشروی کند تا مرحلهای است که رینگهای پیستون داخل شیارهایشان را تصرف کنند. این عمل هیچ تأثیری نخواهد داشت. از این وضعیت میتوان با انتخاب دقیق مجموعه ژنراتور مطابق با دستورالعمل چاپ شده سازندگان جلوگیری کرد. برای مجموعه ژنراتورهایی که کاربرد اضطراری دارند، استفاده از بار پشتیبانی شده برای انجام آزمایش میتواند غیر عملی باشد. برای انجام آزمایش میتوان از یک بانک بار موقت یا دائم استفاده کرد. گاهی اوقات تابلو را میتوان به گونهای طراحی کرد تا به مجموعهای برای تغذیه توان از شبکه برای انجام آزمایش بار اجازه دهد. بهترین راه حل استفاده از لود بانک است تا حداقل یک بار در سال دستگاه با توان ۱۰۰٪به مدت ۱ ساعت استفاده سود تا رسوبات ناشی از احتراق ناقص سوخته و از موتور خارج شوند.
هوا ساز و کاربردهای آن
- Live demo: http://
دستگاه هواساز به دستگاهی گفته می شود که وظیفه آن تنظیم گردش هوا در سیستم تهویه مطبوع است. هواساز از اجزای مختلف و متنوعی درست شده است که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. کارکرد دستگاه هواساز به عملکرد اجزای سازنده آن بستگی داشته و رابطه مستقیم با آن دارد.